Ana içeriğe atla

TEDÜ Sosyoloji Bölümü Öğrencisi Buğra Gürbüz'ün Sunumu

2024.05.13_TEDÜ Sosyoloji Bölümü Öğrencisi Buğra Gürbüz'ün Sunumu

Tarih:  Date -

TEDÜ Sosyoloji Bölümü öğrencisi Buğra Gürbüz, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyoloji Topluluğu'nun düzenlediği 6. Sosyoloji Günleri'ne katılmış ve 13 Mayıs 2024 tarihinde "Üniversitelerde Artış Gösteren Yapay Zekâ Kullanımının Farklı Disiplinlerdeki Akademisyenlerin Gözünden İncelenmesi" isimli bildiri özetini sunmuştur.


Bildiri Özeti

Son yıllarda hayatımıza giren yapay zekâ hayatımızın birçok alanında faydalandığımız bir araç haline gelmiştir. Eğitim de bu alanlardan birisidir. Özellikle son zamanlarda üniversite eğitiminde yaygınlaşan yapay zekâ kullanımı, üniversitelerdeki eğitimin kalitesi ve geleceği açısından tartışılması gereken bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Tüm bunlar göz önünde bulundurulduğunda üniversitelerde yapay zekâ kullanımının artmasının akademisyenler gözünden nasıl yorumlandığının araştırılması önem kazanmaktadır. Bu çalışmada, hem akademisyenlerin yapay zekâ hakkındaki fikirleri ve deneyimleri, hem de üniversitede öğrenciler tarafından yapay zekâ kullanımının pratik ve etik taraflarına odaklanılmaktadır. Bu bağlamda çalışmamın temel sorusu şudur: “Üniversite eğitimi sürecinde yapay zekâ kullanımının sonuçları nelerdir?” Buna ek olarak, akademisyenlerin yapay zekâ kullanımına dair bilgileri, konuyla ilgili etik sorunlara yaklaşım tavırları da yer almaktadır. Çalışmanın katılımcılarını TED Üniversitesinde aktif olarak ders vermekte olan akademisyenler oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemin dayanan bu çalışma kapsamında, Sosyoloji bölümünden bir kadın ve bir erkek, İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümünden bir kadın ve bir erkek olmak üzere toplam 4 akademisyen ile yarı yapılandırılmış derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Mülakatlar için kartopu örneklemi modeli kullanılmıştır. İki farklı bölüm seçilmesinin nedeni yapay zekânın kullanımına farklı disiplinlerden geniş ve detaylı bir bakış açısı sunmak ve karşılaştırma yapmaktır. Çalışmada elde edilen bulgular öncelikle iki farklı disiplinden akademisyenlerin fikir ve deneyimlerinin farklılığını ortaya koymaktadır. Sosyoloji bölümü akademisyenleri yapay zekâ kullanımında daha katı bir tutum sergilerken, İngiliz Dili ve Edebiyatı akademisyenleri yapay zekâya karşı kontrollü olarak destekleyici bir tutum sergilemişlerdir. Bu çalışmanın üniversitedeki yapay zekâ kullanımına dair deneyimlerin anlaşılmasına ve etik açıdan yapılan tartışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. 

Anahtar kelimeler: Yapay zekâ, akademisyenler, üniversite eğitimi